Fick en mindre trevlig respons på mitt syfte inför examensarbetet på handledarträffen igår. Känns inte alls kul då jag egentligen inte förstår vad det är som är fel. När det blev min tur blev handledarna helt tysta. En av dem gav mig en rapport från STC om rektorers utbildningar som en hjälp till mitt examensarbetet. Den andra forsatte att vara helt tyst. Så vad göra man, jo jag gjorde det jag gör bäst, pratar 😉 Jag babblade på om hur jag har tänkt osv. Den ena handledaren och jag börjar föra en diskussion om hur material ska insamlas, dvs metod, han föreslår att jag ska göra djupintervjuer med några få rektorer istället för mina planerade enkätutlämningar. Ok, det köper jag, en kvalitativ studie istället för kvantitativ, inte så konstigt med tanke på att det är samhällsforskning som ska göras och kvantitativa und. inte slår särkilt högt inom det området har jag förstått…
Då avbryter den andra handledaren oss för att hon tycker att vi går för fort fram och att jag inte alls kan ta ställning till metod med tanke på hur mitt syfte ser ut. Hon tar upp som ex. att hon ogillar att jag ska fråga efter personliga egenskaper hos rektorerna. Hon vill veta hur jag har tänkt formulera mig och vad jag menar med just personliga egenskaper. Jag blir lite ställd då jag anser att det är uppenbart, varför krångla till det? Jag hade en uppsats med mig, skriven från Uppslala univeristet, där man efterfrågat just personliga egenskaper hos rektorer vilka man ansett vara nödvändiga för att kunna utföra yrket på ett bra sätt. Inga problem med det, där, på Uppsala univeristet. Men i Halmstad duger det tydligen inte…
Men sen då? Jag måste tänka om sa den ena handledaren. Sen var det tyst igen. Jaha, tänka om på vad, hur, varför? Jag fick aldrig svar på vad det var i mitt syfte som de anser inte fungerar. Jag fick lite vibbar om att det kanske handlar om att jag inte är intresserad av att ta reda på varför det finns skillnader mellan manliga och kvinnliga rektorer (om det finns), jag hade tänkt inrikta mig på att ta reda på om det finns överhuvudtaget och sedan inte lägga någon värdering i det, men det verkade inte vara ok. Varför vet jag inte.
Ska skriva om mitt syfte lite och sedan maila dem igen för att se om jag kan få svart på vitt vad det är som inte duger istället för flum. Det är ju ganska bråttom nu. Tiden rinner iväg och jag står och stampar på samma ställe hela tiden.
Jag kommer aldrig i hela mitt liv gå en högskoleutbildning igen efter det här examensarbetet är klart. Aldrig! Högskolevärlden är en värld för sig och om man inte förstår sig på den, eller ifrågasätter den, blir det bara problem. Jag är ju inte typen som kan flyta med, jag klara det inte! Tycker jag något är fel, onödigt eller dumt så kan jag omöjligen ägna mig åt det, jag måste ifrågasätta och blir inte nöjd förrän jag får ett svar. Det är just det som är problemet, de som flyter med och gör som de blir tillsagda får en betydligt smidigare tid på högskolan. Jag får nog sikta in mig på att åtminstone få det här ex.arb. klart under sommaren, jag vill gärna slippa sitta till hösten. Men chansen att jag blir klar nu under våren är nog liten, tyvärr. Jag läntar som ett barn efter julafton på att den här utbildningen ska bli klar!!!